U zal het wellicht al gemerkt hebben dat de termen "wendbaarheid" en "agile" recent terug verschijnen in het management taalgebruik. Met deze termen wordt verwezen naar de nood aan flexibiliteit, aan reactiviteit en aan vernieuwing nodig om aan de economische crisis weerstand te bieden.
Er zijn inderdaad situaties waarbij de reflectie over de manier van functioneren, over de mogelijkheid om zijn omgeving te vatten of zich snel aan te passen, bepalend is om de overleving van de organisatie te verzekeren.
Volgens talrijke specialisten, is wendbaarheid (lees: de capaciteit van een onderneming om zich snel te veranderen of aan te passen als antwoord op marktveranderingen) een van de enige oplossingen om een duurzame performantie en een langdurig succes te garanderen. Volgens diezelfde specialisten kan een grote wendbaarheid een onderneming succesvol helpen bij het opduiken van nieuwe concurrenten, bij het ontwikkelen van nieuwe technologieën in een evoluerende industrie, of bij plotse veranderingen van de marktomstandigheden in een globale markt.
Een wendbare organisatie is een organisatie die snel beweegt. Maar wendbaarheid verwijst niet alleen naar snelheid, het houdt ook in dat de onderneming op de hoogte blijft van de behoeften en de verwachtingen van zijn cliënten. Zo onderscheiden we in totaal zes dimensies van wendbaarheid.
Evalueren van het wendbaarheidsniveau van uw organisatie
U krijgt een preciezer beeld van de maturiteit van uw organisatie inzake wendbaarheid door elk van de 6 dimensies hieronder te evalueren . Met deze check zal u ook een beter zicht krijgen op de domeinen waaraan prioriteit kan gegeven worden bij uw verbeteringsinspanningen in uw organisatie.
Elk criterium evalueert u naar 5 niveaus:
- Niveau 1: Neen, we hebben er niet aan gedacht
- Niveau 2: We hebben de behoefte geïdentificeerd en er werden reeds acties gestart
- Niveau 3: Ja, we doen het!
- Niveau 4: Ja … en met de tijd zien we echte voordelen om het te doen
- Niveau 5: Ja, het is fundamenteel bij ons. We kunnen deze aanpak als een best practice in onze sector beschouwen
De 6 criteria
1. Leadership & Management
- De stijl van uw leiderschap en zijn overeenstemming met uw strategie?
- De snelheid van besluitvorming?
- De helderheid van de communicatie?
- Het niveau van vertrouwen tegenover de leiders binnen de organisatie?
2. Innovatie
- De mate waarin uw organisatie een systematische benadering heeft voor het delen van kennis/best practices?
- De capaciteit om continu nieuwe ideeën te ontwikkelen binnen uw organisatie?
- De mate waarin uw organisatie haar netwerk «gebruikt» (cliënten, partners, leveranciers, enz.) om opportuniteiten voor creativiteit, innovatie en verbetering te vinden.
3. Strategie
- De manier waarop strategie ontwikkeld wordt (discipline in uw strategie planningsprocess)
- Wordt een interne dialoog over herziening van de strategie aangemoedigd ?
- De kennis en het begrijpen van uw strategie binnen uw organisatie ?
4. Cultuur
- Hoe geleiden collectieve waarden van uw medewerkers en de meningen het gedrag en de wijze waarop u dagelijks werkt?
5. Learning & Change
- De mate waarin de organisatie een gedeelde visie heeft
- De mate waarin de organisatie zin heeft in verandering
- De capaciteit voor het zich eigen maken van veranderingen, en hoe er met de gevolgen van beslissingen van het verleden omgegaan wordt
6. Structuur
- De kracht en de robuustheid van sleutelprocessen van uw organisatie?
- De mate waarop beheerders duidelijk hun beslissingsbevoegdheid gedelegeerd hebben?