Lean betekent het continu verbeteren van processen door het reduceren en elimineren van activiteiten van een proces die geen waarde toevoegen voor de klant of de belanghebbenden van een proces. Het zoeken naar verspillingen , disfunctioneringen en problemen in onze activiteiten gebeurt stapsgewijze (Kaizen) of aan de hand van innovatieve projecten (Kaikaku) .
Maar deze continue verbetering van processen is slechts een middel. Het uiteindelijk doel is de waardestromen in onze organisaties zodanig te optimaliseren dat de waarde stroomt (flow) zonder onderbreking als de klant erom vraagt (pull) in een vlotte uitvoering van de taken. Dit geldt voor alle stromen: goederenstromen, patiëntenstromen, informatiestromen, dossierstromen…. ; bedoeling is de onderbrekingen en wachttijden te reduceren om de uitvoeringstijd en doorlooptijd (lead time) van het geheel van de processen te verminderen.
Deze verbeteringen worden gerealiseerd in teamverband met de betrokkenheid van alle medewerkers en leidinggevenden door gebruik te maken van tools , technieken en methoden afgeleid uit het Japanse Toyota Production System , maar ingebed in een westerse organisatiecultuur.
Welke zijn deze management praktijken van Lean?
Deze link geeft u een universeel referentiekader om deze goede Lean praktijken te inventariseren : de 5 enabler criteria van het EFQM model met de toepasselijke aandachtsgebieden. Het resultaat is een vragenlijst geworden die u kan gebruiken om een zelfevaluatie door te voeren van uw organisatie: hoe Lean is ons beleid , ons management systeem en onze organisatiecultuur?