De meeste schapen lopen gewoon met de kudde mee. Maverickx niet, hij neemt een ietwat speciaal standpunt in. Meestal extreem of eenzijdig. Het is niet de bedoeling om de lezer de les te spellen. Maverickx zegt niet wat je moet doen, of hoe je een situatie moet aanpakken. Maverickx gooit gewoon de discussie open. |
In tevredenheidenquêtes bij medewerkers zie ik vaak dat de
directie het pover doet (*).
Medewerkers begrijpen niet wat de
directie bezielt om zo’n domme dingen te doen. Ze zien een
machtstrijd bij een fusie, tijdverlies bij belangrijke beslissingen, en continu veranderende koers of beslissingen die elkaar tegenspreken … Als je vraagt of de CEO een voorbeeld
is om na te volgen, dan krijg je vaak een antwoord gebaseerd
op heel gemengde gevoelens. Men ziet wel de sterke punten
en de vele kwaliteiten van de leider, maar ook de tekorten.
Leiders zijn ook maar mensen. En daarom is het van belang
dat huidige of toekomstige leiders beseffen dat iemand geen
goed leider wordt doordat hij benoemd wordt. Er zijn honderden boeken over leiderschap. Daar gaan we hier niets aan
toevoegen. Tenzij misschien enkele tips vanuit specifiek Maverickx-perspectief.
- Neem u zelf niet te serieus: met een gezonde portie humor inspireert u mensen. Uw medewerkers zijn veel productiever in een plezante omgeving.
- Als u zichzelf onmisbaar maakt, heeft u wellicht erg korte vakanties.
- Zorg voor uw lichamelijke gezondheid. Topleiders maken lange dagen en korte pauzes. Dat vreet aan uw fysiek. Doe genoeg aan sport, eet gezond.
- Zeg neen aan mensen en activiteiten die u veel tijd doen verliezen. Maar dan wel op een respectvolle manier. Iedereen begrijpt wat tijdsgebrek is. En iedereen heeft slechts 60 minuten in een uur.
- Toon respect voor uw medewerkers. De slechte gewoonte om naar eigen believen de data en uren van afspraken met medewerkers te verplaatsen getuigt van weinig respect. Ook uw medewerker heeft een eigen leven, prioriteiten en engagementen die hij graag wil houden.
(*) De uitzondering bevestigt de regel.