Wat zegt het woordenboek?
De bedrijfscultuur is een combinatie van traditie en ervaring die een zekere impliciete gedragscode en interne cohesie bewerkstelligen in een onderneming.
Anders gezegd:
Elke onderneming heeft zijn eigen cultuur, of ze nu bewust of onbewust beleefd wordt.
Het feit dat een cultuur onbewust beleefd wordt betekend niet dat ze slecht is. Maar eveneens, het feit dat een cultuur bewust beleefd wordt, waarover men toch zo graag spreekt, zegt niet dat ze automatisch de goede is.
Een coherente cultuur, die correct aansluit bij de bedrijfsvisie, is niet noodzakelijk goed. Ze kan alleen goed zijn als die bedrijfsvisie «goed» is.
Wanneer een cultuur goed is moet je weten voor wie ze goed is ! Wanneer traditie en gedrag aantoont dat als slaven één en slechts één stakeholder in de onderneming volgt, zal deze cultuur meestal slecht zijn voor de andere stakeholders.
Cultuur is duidelijk een resultaat, het is dus een illusie dat men ze direct kan beïnvloeden. In alle logica zal men ze dan ook enkel kunnen aansturen via de voorwaarden die de cultuur vormen. En dat verklaart waarom het zo moeilijk is een cultuur te veranderen.
Natuurlijk is cultuur ook een voorwaarde, want de bedrijfsresultaten zijn ervan afhankelijk.
Tot slot is cultuur zoals winstgevendheid, ze is gelijktijdig resultaat en onmisbare voorwaarde om de volgende ronde te starten en te lukken.
Het feit om over cultuur te praten bewijst geenszins zijn bestaan. Grote verklaringen over bedrijfscultuur zijn zoals een schimmenspel. Ze tonen hoe een prachtige vogel eruit kan zien, gebruik makende van gekromde vingers die illusies wekken op een miserabel stukje stof.