Trinitro stelt u een cocktail voor samengesteld uit 1/3 naïviteit, 1/3 brutale ironie en 1/3 humor, het geheel nochtans geserveerd in een glas van realiteit.
Een bedrijf kan maar op 2 manieren ten onder gaan:
ofwel houdt ze zich niet met haar rendabiliteit bezig,
ofwel houdt ze zich enkel daarmee bezig.
Nemen we het eerste geval:het bedrijf dat geen rekening houdt met rendabiliteit.
Lang moeten we daarover niet praten, want die onderneming zal een kort leven beschoren zijn.
Veel interessanter is het om in te gaan op de onderneming die enkel naar financiële indicatoren kijkt.
Voor een goed begrip, dit is een even theoretisch geval als het eerste, want geen enkele directie zal zich volledig herkennen in de karikatuur die volgt. Alle directies verklaren immers dat de motivatie van de medewerkers, de kwaliteit en de klantentevredenheid van het grootste belang zijn. Met andere woorden, in de hersenen van managers werkt het gedeelte waarin ideeën worden omgezet in woorden (de zone van Broca) heel goed. De vraag is, of het gedeelte waar de woorden moeten worden omgezet in daden, even goed functioneert.
Als men de resultaten van ondernemingen bekijkt, dan vindt men daar heel zelden cijfers in die de motivatie van het personeel monitoren, noch de kwaliteit, noch de klantentevredenheid. Dit kan twee oorzaken hebben. Ofwel gaat het hier om voorzichtigheid en discretie, ofwel bestaan die indicatoren niet in die ondernemingen. De niet-financiële indicatoren worden alleen met woorden ondersteund.
Tijdens een vergadering over indicatoren sprak ik ooit eens de aanwezigen, een 40-tal personen, toe. Ik vroeg naar getuigenissen van bedrijven die concrete objectieven bezitten met betrekking tot motivatie. Ik kreeg geen enkel antwoord. Was dit discretie, of was iedereen met stomheid geslagen?
Ik maakte dezelfde fout toen ik het aandurfde om het bestaan van kwaliteitsobjectieven in een groot bedrijf in twijfel te trekken. Mijn gesprekspartner duwde me als antwoord een foto van zijn Voorzitter onder de neus. Bij de foto stond als onderschrift: "Wij zijn een kwaliteitsvolle onderneming!" Tja, als de Voorzitter het zegt, dan zal het wel zo zijn, zeker?
Ik kom terug tot één van de meest intelligente uitspraken met betrekking tot het domein management : "De mensen doen niet wat men hen vraagt, ze doen wat men van hen verwacht. De kloof tussen die twee kleiner maken, noemt men Leadership.“
Het al dan niet bestaan van een indicator met betrekking tot het management, leert ons dus twee dingen. Ten eerste, de meting zelf. Ten tweede, de waarschijnlijkheid van het bestaan van management in de betreffende organisatie. (Niet te verwarren met het bestaan van de manager.)