Trinitro stelt u een cocktail voor samengesteld uit 1/3 naïviteit, 1/3 brutale ironie en 1/3 humor, het geheel nochtans geserveerd in een glas van realiteit.
De spreuken veranderen over de verschillende Excels heen in functie van de behandelde onderwerpen. Maar ik moet hier toch iets toegeven. Ik heb de indruk dat ik altijd hetzelfde schrijf in elk artikel. Steeds weer beschrijf ik aan de hand van enkele onvolkomenheden welke moeilijkheden u tegenkomt op weg naar uw professionele voltooiing: zijn nut zien en zijn toegevoegde waarde voor zijn onderneming begrijpen, erkend en gewaardeerd worden als zodanig.
De horizon verandert niet, alleen onze perceptie verandert in functie van de gebruikte woorden. Elk woord verduidelijkt langs een andere invalshoek een deel van één en dezelfde idee.
Is empowerment mogelijk zonder een strategie met meervoudige objectieven? Anders gezegd, kan men ruimte geven in een onderneming die alleen maar haar directe financiële resultaten noteert in de boekhouding ? Het antwoord is natuurlijk negatief, behalve waar empowerment alleen maar als modewoord gebruikt wordt.
Is een strategie met meervoudige coherente objectieven mogelijk zonder ethiek? Neen, vermits ethiek vereist dat de voorafgaande voorwaarden om te komen tot de financiële resultaten begrepen en aanvaard zijn.
Is ethiek mogelijk zonder communicatie? (Communicatie is je luisteraar begrijpen) Zeker en vast niet, het volstaat niet te praten om begrepen te worden en nog minder om te begrijpen.
En is motivatie mogelijk zonder communicatie, zonder ethiek of zonder empowerment ? Neen, vermits motivatie het zichtbaar resultaat is van liet gevoel van professionele voltooiing. Of voor de gewone stervelingen, motivatie ontspruit niet in een steriel milieu.
Dus, als je weet waarom zo weinig organisaties de motivatie van hun medewerkers beheren en sturen volgens de duizend maal beschreven regels en unaniem gewaardeerd door de wereld van kwaliteitsmanagement, laat het ons weten.
Stuur uw analyse naar de redactie van Excel. Help ons dit mysterie oplossen: waarom spreken zoveel ondernemingen over motivatie zonder deze te meten, dus zonder ze echt te willen ondersteunen?