Trinitro stelt u een cocktail voor samengesteld uit 1/3 naïviteit, 1/3 brutale ironie en 1/3 humor, het geheel nochtans geserveerd in een glas van realiteit.
Deze veronderstelling is juist voor alle KMO’s tussen één en meerdere tienduizenden medewerkers. Boven dit aantal werd nog geen onderzoek uitgevoerd en kan men dus niet bevestigen dat een strategisch document met meer dan drie bladzijden voldoende mensen aanspreekt! Integendeel, in zulk een extreem geval is het zelfs mogelijk dat de leesbaarheidsdrempel onder de drie bladzijden zal vallen!
Strategie is zoals water; om goed te zijn moet het zuiver zijn!
Wat zijn de voornaamste onzuiverheden?
(of anders gezegd: Wat gebeurt meestal bij anderen…)
- Geloven dat de strategie een doelstelling is of… proces en resultaten door elkaar halen.
- Geloven dat strategie een idee is. De ideeën van één persoon zijn altijd een beetje gevaarlijk, zeker als deze persoon slechts één idee heeft.
- Geloven dat het personeel geen complexe dingen kan begrijpen: complexiteit en verwarring zijn niet dezelfde dingen.
- Geloven dat de medewerkers doen wat men hen vraagt wetende dat zij alleen doen wat van hen verwacht wordt. (De eigenschap om het subtiele verschil tussen beiden te herkennen noemt men ‘leadership’).
- Geloven dat de medewerkers zich niet kunnen bemoeien met financiële resultaten, ze kunnen enkel verantwoordelijk zijn voor niet-financiële resultaten.
- Geloven dat de directie zich niet moet bemoeien met niet-financiële resultaten, ze zou enkele verantwoordelijk zijn voor financiële resultaten.
- Zich gedragen alsof “verantwoordelijkheid’ slechts een woord is, dat op een affiche genoemd ‘strategie’, op alle muren van het bedrijf hangt…
Vergeet het vertrekpunt niet van deze bedenkingen, vertel ons om welke strategie het gaat!
Vanzelfsprekend gaat het niet om een deelstrategie: financieel, commercieel, groei, overleving, overname, en nog vele anderen. We hebben het hier over globale strategie, deze welke het heeft over de vooruitgang van de organisatie, welke we ‘onderneming’ noemen. In andere woorden, de inkomdeur naar Kwaliteit.