Share knowledge and exchange experiences
to achieve and maintain excellent sustainable results.

It's the economy, stupid!

Akkoord, mijn opleiding als handelsingenieur heeft me een behoorlijke afwijking bezorgd. Ik begrijp dus volkomen als u mijn mening over duurzaam ondernemen gekleurd vindt. U mag van harte reageren en mij proberen te overtuigen om van gedacht te veranderen.

Duurzaam ondernemen gaat over Profit, People, Planet. De drie P’s. In mijn gekleurde mening ook in die volgorde. Eerst de economische realiteit, dan de sociale doelstellingen en daarna de ecologische perspectieven. En in het hanteren van die volgorde werd ik gesterkt tijdens de conferentie van BTC en Bbest (*). Daar zag ik dat de Colruytgroep ook dit concept hertaald heeft:

Hanteer de Profit-logica om Planet- en Peopledoelstelingen te realiseren.

Het lijkt spijkers op laag water zoeken, en ik vind “Planet” niet minder belangrijk… Volgens mij moet je, als je een structurele verbetering voor de “Planet” of de “People” wil realiseren, gewoon de economische Profit-logica hanteren.

Bepaalde supermarkten verkopen alleen dranken in wegwerpverpakking. De kostprijs (vooral arbeidstijd) voor de handling van lege flessen is te groot. Als je aan de wegwerpmaatschappij iets wil doen, dan moet je beginnen met een cursus kostaccounting. Die cursus leert je dat de cijfers nadelig zijn voor de meest ecologische oplossing, en dus moet de overheid corrigeren via belastingen of subsidies, zodat de toegepaste prijs en de echte kostprijs (inclusief milieukost) dichter bij elkaar liggen.

Bierflesjes recycleren is heel gewoon. Wijnflessen lijkt veel moeilijker. Zou AB-Inbev dit doen omdat ze een groene bedrijfspolitiek voeren? En wijnboeren zijn veel minder ecologisch ingesteld? Ook hier zou ik eerst een economisch perspectief hanteren, er zit misschien een opportuniteit voor de verpakkingsindustrie in.

Tijdens de conferentie van Bbest in oktober (ook over duurzaam ondernemen) hoorden we een presentatie van Unilever. Unilever heeft een plan om ecologisch en sociaal significant beter te presteren. Ik was persoonlijk niet overtuigd door de argumentatie, hoewel ze logisch in elkaar stak. Later vernam ik dat Unilever in hun strategie stelt (citaat) “We now know that the well-being of society and the environment is critical to our ability to grow our business.” Dat overtuigt me meer. Ze hebben een businesscase. Duurzaam ondernemen, inclusief ecologisch en sociaal engagement, resulteert in aandeelhouderswaarde. It’s the economy…

Tony Vanderbruggen

(*) afwezigen hadden ongelijk!