Doelpubliek
- Managers die de sterke punten en verbeterpunten van hun organisatie willen analyseren en een verbetertraject willen opzetten aan de hand van een zelfevaluatie, inclusief eventuele benchmarking met Belgische of Europese organisaties.
- Managers die het EFQM-model willen leren kennen of hun kennis willen opfrissen. Deze introductie is ook bijzonder geschikt voor managers wiens organisatie EFQM gebruikt, en die de werking van hun afdeling willen afstemmen op de organisatorische richtlijnen.
- Kwaliteitsmanagers die de relevantie van het EFQM-model voor hun organisatie willen verkennen en willen weten hoe ze dit model kunnen inzetten om een verbeterdynamiek te stimuleren in de afdelingen.
Voorkennis
Geen voorkennis vereist
Doel van de opleiding
- Deze opleiding geeft je in één dag een gestructureerde aanpak om je organisatie door te lichten, verbeterpunten te prioriteren en geeft je een aanpak om verbeterprojecten te realiseren.
- Je leert hoe je als een kwaliteitsorganisatie kan erkend worden op Europees niveau om je zo te onderscheiden van de concurrentie.
- Je leert het perspectief van C2E-validatoren en R4E-assessoren kennen en weet hoe zij je organisatie evalueren en scoren (RADAR) tijdens hun assessment of validatieproces.
- Je kan na deze opleiding je benadering met KPI's en indicatoren naar een versie 2.0 brengen.
Extra oefening : hoe je dashboard fool-proof maken |
Inhoud
- Definitie van de “excellente” organisatie
- De structuur (9 domeinen) van het EFQM-model
- Praktijkvoorbeelden als concrete toetsing van de logica van het model
- Hoe verhoudt het EFQM-model zich tot ISO, BSC, Lean, tevredenheidsmetingen, KPI’s…?
- Wat is belangrijk voor een excellente organisatie wat betreft leiderschap, strategie, personeelsmanagement, partnerschappen en middelen, producten en processen?
- Hoe kunnen we excellente organisaties evalueren op het vlak van klantenresultaten, medewerkersresultaten, resultaten voor de maatschappij en bedrijfs/organisatieresultaten?
- Hoe het model concreet gebruiken als tool om je indicatoren te verbeteren?
- Hoe een zelfevaluatie organiseren? Welke stappen zijn essentieel?
- Hoe verbeterpunten prioriteren?
- Welke verdere mogelijkheden biedt het EFQM-model?
- De levels of Excellence en de Europese erkenning als kwaliteitsorganisatie.
- Hoe kijken C2E-validatoren en R4E-assessoren naar je organisatie?
- Do's and don'ts
Kennis/vaardigheden verworven na afloop van de opleiding
De deelnemer zal na deze opleiding in staat zijn om zijn/haar organisatie te evalueren met het EFQM-model, de sterke punten en aandachtpunten aan te duiden. Die evaluatie vormt het vertrekpunt van een gestructureerd verbetertraject. Het EFQM-model geeft je een X-ray van je hele organisatie of van de gescreende afdeling en toont welke innovaties of verbeteringen het meest impact hebben op het functioneren van je afdeling, bedrijf of organisatie.
Thema's die NIET aan bod komen tijdens deze opleiding
Projectmanagement, procesanalyse, hoe tevredenheidsmetingen en enquêtes organiseren.
Een EFQM-assessment verschilt wezenlijk van een ISO-normering en van een Audit. Aan de hand van het raamwerk van het EFQM-model bepaalt u zelf uw prioriteiten, in functie van uw eigen businessmodel en strategie
Methodologische
aanpak
De algemene concepten worden met voorbeelden uitgelegd en ingeoefend in herkenbare situaties. Theorie wordt afgewisseld met workshop-toepassingen. Er is geen voorbereidend werk nodig.
Praktische informatie
Om optimaal te kunnen gebruik maken van de interactieve oefeningen is het beschikken over een smartphone, tablet of portable met browser en internettoegang noodzakelijk.
Lesgever
Tony Vanderbruggen
Voorzitter Bbest
Validator C2E en Assessor R4E