Doelpubliek
- Organisatiedeskundigen, change agents, verantwoordelijken interne communicatie, kwaliteitsmanagers, projectleiders die belangrijke transformaties moeten doorvoeren.
- Marketingmanagers die het koopgedrag van hun klanten willen beïnvloeden via het aanpassen van de communicatie over hun producten en diensten.
- Personeelsverantwoordelijken die het gedrag van de medewerkers willen veranderen, zonder onmiddellijk over te gaan tot extra procedures of interne reglementering.
Voorkennis
Geen voorkennis vereist.
Het is wel aangewezen om vooraf na te denken over een drietal situaties waar u een verandering wil realiseren. Deze kan u gebruiken als concrete toepassingen in de opleiding.
Doel van de opleiding
Het succesvol doorvoeren van transformaties, het realiseren van gedragsverandering bij medewerkers en klanten.
Inhoud
- Definitie van “change”: verandering van werksituaties, -methodes, -structuren, systemen, gedrag van medewerkers of klanten.
- De 7 kenmerken van een werkomgeving waar veranderingen doorvoeren vlotter gaat.
- De 5 manieren om een veranderproces te laten mislukken
- Weerstand en hoe er mee omgaan
- De kernidee van het congruentiemodel van David A. Nadler
- De kernidee van Kotter
- De kernidee van Knoster
- De 5 elementen van een succesvolle verandering
- De zoutezel (10 hefbomen waarmee u verandering kan tot stand brengen)
- Krachtveldanalyse en hoe deze gebruiken in een verandercontext
- VELCRO, de manier om alternatieve elementen te vinden om communicatiecampagnes op te zetten die echt werken.
- Het maken van een mobilisatieplan (superlatief voor communicatieplan)
- Do's and don'ts
Kennis/vaardigheden verworven na afloop van de opleiding
De deelnemer zal in staat zijn om
- Een actieplan op te maken om veranderingen te begeleiden
- Alternatieve benaderingen vinden om veranderingen door te voeren
- Een breder perspectief aan communicatiemogelijkheden gebruiken
Thema's die NIET aan bod komen tijdens de opleiding
Deze opleiding gaat niet over technische “change requests” die een verandering van software of hardware tot doel heeft.
Methodologische aanpak
- In deze opleiding is het niet de bedoeling om je een bepaalde methodologie op te leggen, maar wel om “the best of all worlds” te vinden. We verkennen de ideeën van diverse experts en gebruiken die inzichten om tot een gemeenschappelijke noemer te komen. We verkiezen een pragmatische aanpak boven een rigide methodologie.
- Nieuwe concepten worden met voorbeelden uitgelegd en ingeoefend in door de medewerkers aangebrachte situaties. Theorie wordt afgewisseld met workshop-toepassingen. Er is geen voorbereidend werk nodig.
Lesgever
Tony Vanderbruggen
(LinkedIn profiel)