U wil uw klanten of medewerkers snel en professioneel enquêteren?
Helaas moet u dat doen zonder budget...
U wil weten wat u moet verbeteren om beter tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant? Welke vragen moet u stellen en hoe kan u de resultaten verwerken en analyseren?
Maak uw eigen enquête tijdens deze praktijkcursus werk uw aanpak uit, optimaliseer uw steekproefgrootte, verzeker u van een betrouwbare analyse van de resultaten.
Waarom
- Luister naar uw klanten en gebruik hun gratis feedback om uw product of service te verbeteren.
- Ruim de hindernissen op die uw medewerkers weerhouden een hogere motivatie en productiviteit te bereiken.
- Meet de verandering van uw klantentevredenheid of medewerkerstevredenheid naar aanleiding van uw verbeteracties.
Uw meerwaarde
Leer de juiste enquêtetechnieken en vraagstelling gebruiken, interpreteer uw resultaten objectief en zet uw conclusies om in verbeteracties. In deze praktijkcursus bouwt u uw eigen enquête op en tekent u de globale benadering uit in een specifiek stappenplan. Dit is geen cursus met theoretische casestudies. U werkt stap voor stap aan uw eigen enquête.
Doelpubliek
- Marketing- en salesmanagers, HR-verantwoordelijken of kwaliteitsmanagers die klanten of medewerkers eenvoudig willen enquêteren.
- Product- of procesverantwoordelijken die willen weten hoe tevreden hun gebruikers zijn over hun aanbod of dienstverlening.
- Managers die luisteren naar de feedback van hun klanten en medewerkers, en deze gratis verkregen informatie willen gebruiken om hun organisatie te verbeteren.
Voorkennis
Geen voorkennis vereist
Doel van de opleiding
- Deze opleiding geeft je een stappenplan om (zonder hulp van een extern bureau) een vragenlijst op te stellen, te verzenden en de resultaten te verwerken op een professionele manier.
- Je legt in deze opleiding de basis om de tevredenheidsmetingen van je organisatie te organiseren met een minimum aan kosten en tijdverlies.
- Je leert met behulp van tools als Google forms, Survey Monkey, Free online surveys en andere, hoe je informatie kan opvragen, verwerken en analyseren om te komen tot conclusies die je toelaten de juiste verbeteracties te ondernemen.
Inhoud
- Wanneer is een enquête het juiste middel en wanneer niet?
- Hoe bepaal je de minimumgrootte van je steekproef en hoe controleer je de representativiteit van je resultaten?
- Hoe kan je de respons verhogen?
- Hoe formuleer je de juiste vragen en welke schaal moet je gebruiken?
- Welke technieken en tools
kan je gebruiken om online te enquêteren?
Je leert hoe je een online-survey maakt met behulp van Google formulieren. - Hoe verwerk je je resultaten en hoe kan je deze betrouwbaar analyseren?
- Basisbegrip van frequentietabellen, kruistabellen en Chi²-test, binomiaaltest, correlatie en regressie, factoranalyse en clusteranalyse.
- Do's and don'ts
Kennis/vaardigheden verworven na afloop van de opleiding
De deelnemer zal in staat zijn om
- Een stappenplan te maken voor het opstellen en afnemen van een enquête;
- Een optimale vraagstelling te formuleren;
- De enquête met behulp van een online-tool af te nemen.
- De resultaten te verwerken en te analyseren tot bruikbare conclusies.
Thema's die NIET aan bod komen tijdens de opleiding
Gevorderde statistische methoden komen niet aan bod. Deze opleiding beperkt zich tot het laten aanvoelen van de statistische randvoorwaarden en het begrijpen van de basistechnieken. U krijgt een beperkte dosis statistiek, maar geen hogere wiskunde.
Methodologische aanpak
Elke deelnemer maakt in de loop van de dag een begin van zijn/haar eigen enquête. De deelnemer stelt een stappenplan op, schrijft een eerste versie van teksten en vragen en maakt een online enquêteformulier op.
Praktische informatie
Om optimaal te kunnen gebruik maken van de interactieve oefeningen is het beschikken over een portable en een google account noodzakelijk. Het leslokaal is voorzien van wifi.