Share knowledge and exchange experiences
to achieve and maintain excellent sustainable results.

Levels of Excellence

EFQM

Als Nationale Partner Organisatie (NPO) van de European Foundation for Quality Management (EFQM) wil Bbest haar leden een duidelijk beeld geven van de ‘EFQM Levels of Excellence’. De “Levels of Excellence” geven u immers een structuur waarbinnen u het streven naar uitmuntendheid systematisch kan aanpakken.

Wat zijn de ‘EFQM Levels of Excellence’ ?

Om de performantie van de Europese organisaties te verbeteren lanceerde EFQM 25jaar geleden het ‘EFQM Model voor Uitmuntendheid’. Dit model geldt als referentiekader voor uitmuntendheid in alle domeinen van ondernemen. Het model is toepasbaar op alle ondernemingsvormen: for profit, not for profit en de overheid.

Door self-assessment kunnen organisaties onderzoeken hoe ver ze gevorderd zijn op hun weg naar uitmuntendheid door zichzelf te scoren volgens dit model (self-assessment). De score loopt van 0 tot 1000 punten. Belangrijker is echter dat door het uitvoeren van een self-assessment prioritaire doelstellingen kunnen bepaald worden.EFQM lanceerde eveneens enkele jaren geleden een erkenningschema dat de bedoeling heeft excellente organisaties de kans te geven om zich te toetsen aan het EFQM Model voor Uitmuntendheid en hiervoor daadwerkelijk externe erkenning te krijgen: De ‘EFQM Levels of Excellence’.

Er worden 5 niveau’s onderscheiden :